Sammanfattning: Vimeo

 

Vimeo OS X

Vimeo On Demand

Vimeos nya betaltjänst Vimeo On Demand är ett steg i rätt riktning. Videositen erbjuder en smidig lösning för såväl distributörer som konsumenter. Som distributör väljer du själv hur mycket du vill att det ska kosta att hyra eller köpa din film. Du väljer i vilka regioner du vill att filmen ska kunna ses och under vilken tidsperiod du vill att filmen ska kunna ses av användare. Stora produktionsbolag kan därmed till exempel välja att lansera bonusmaterial och bortklippta scener i ett visst land under en specificerad tidsperiod — till vilket pris de vill. Det kan medföra att hängivna fans har en chans att köpa material under en viss period, som efter en tid inte kommer finnas tillgängligt för andra. Det skapar en exklusivitet som många kan vara beredda att betala mycket för.

Vimeo för digital videodistribution

För att marknadsföra en produkt och nå ut till så stor och bred publik som möjligt är förmodligen YouTube det bästa valet. Men om du siktar på att nå en lite mer nischad målgrupp, och värderar kvalitet och upplevelse framför allt, bör du ta dig en titt på Vimeo. Den stora bredden av YouTubes innehåll medför enligt Mikoluk (2013) att du har mycket lite kontroll över vilka andra videoklipp som associeras med ditt varumärke; det finns mängder av YouTube-material som du förmodligen inte vill ska synas tillsammans med ditt material och varumärke.

För att hosta en digital videoportfolio eller lansera videor som är riktade till en smalare skara av videoentusiaster är Vimeo ett klockrent val.

Vimeo-siten och apparna

Om man som företag vill vara med och slåss om mediekonsumenternas hängivenhet blir allt viktigare att kunna erbjuda full kompatibilitet och sömlös övergång mellan olika enheter. Googles undersökning ”The New Multi-screen World: Understanding Cross-Platform Consumer Behavior” (Google.com, 2012) visar att 90% av alla användare utnyttjar flera olika enheter för att genomföra en uppgift. Vilken enhet som användaren väljer beror på kontexten; var användaren befinner sig, vad det är för uppgift som ska genomföras, hur mycket tid användaren kan undanvara etc.

Vimeo är en av de stora aktörerna när det kommer till digital video och är det självklara valet för många videoentusiaster världen över.

När det kommer till Vimeos appar måste jag säga att jag är besviken. Vimeo.com sätter ribban högt, och apparna lever inte upp till förväntningarna. Apparna har till och med fått färre funktioner med tiden, och att sökfunktionen inte fungerar är en ren katastrof.

Det är relativt lätt att ladda upp färdiga klipp på samtliga plattformar — vissa lite lättare än andra — men en simpel redigeringsfunktion hade tillfört ett mervärde till siten och apparna. Men det kanske hade ökat tillströmningen av material av ”lägre” kvalitet och därmed sänkt helhetsintrycket av videositen?

Att gränssnittet är snyggt räcker inte när grundläggande funktioner saknas, och konkurrenterna drar snabbt ifrån.

Källor

Campbell, N. (2008) Vimeo Vs Youtube Quality – Greyscalegorilla. [online] Available at: http://greyscalegorilla.com/blog/2008/04/vimeo-vs-youtube-quality/ [Accessed: 27 nov 2013].

Google.com. (2012) The New Multi-screen World: Understanding Cross-Platform Consumer Behavior. [online] Available at: http://www.google.com/think/research-studies/the-new-multi-screen-world-study.html [Accessed: 17 Dec 2013].

Mikoluk, K. (2013) YouTube Vs. Vimeo Comparison: The David And Goliath of Online Video. [online] Available at: https://www.udemy.com/blog/youtube-vs-vimeo/ [Accessed: 27 nov 2013].

Leave a comment